Sökresultat för Bo Sundblad...
Rensa filter?
Den här boken handlar om hur barn utvecklas språkligt under skolåren, som skribenter, läsare, talare, lyssnare. Många av kapitlen berör sambandet mellan språk och intellektuell mognad eller utreder hur den språkliga förmågan hänger ihop med attityder till eget och andras språk.
Boken är skriven för alla som intresserar…
Grunden för barns utveckling är att de känner trygghet ? i sin miljö, med sina kamrater och med vuxna i sin närhet. Det är viktigt bl.a. för barnets språkutveckling. Men hur ser vägen dit ut? Hur utvecklas barnen och hur kan förskolan se och stödja varje barn?
RUS (relationsutvecklingsschema) är ett sätt att…
Kategorier: Examination och betygsättning Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolväsen och utbildningssystem
Prov och arbetsuppgifter – en handbok handlar om de bedömningsinstrument som lärare har till sitt förfogande: examinationsuppgifter och rättning/bedömning av prestationer/resultat.
Författarna menar att brister i bedömningsinstrument sätter övriga delar i betygssättningsprocessen ur spel och leder till att betygen…
Kategorier: Examination och betygsättning Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolväsen och utbildningssystem
Betygssättning – en handbok erbjuder ett helhetsperspektiv på bedömning och betygssättning. Författarna beskriver vad lärare är skyldiga att göra för att betygen ska bli rättssäkra och vad lärare behöver göra för att betygen ska bli likvärdiga.
Boken består av två delar. Första delen behandlar betyg och betygssättning.…
Kategorier: Pedagogik Pedagogisk psykologi Samhälle och samhällsvetenskap Spåkinlärning: läsförståelse Språk och lingvistik Språkinlärning: särskilda färdigheter Språkundervisning och språkinlärning
LäsUtvecklingsSchemat, LUS, är ett kvalitativt bedömningsinstrument som utgår från lärares samlade bedömarkompetens. LUS är uppbyggt av kvalitativa steg som en lärare kan se i elevers läsutveckling.
Bedömningarna görs i det dagliga arbetet, då lärare lyssnar och ger akt på elevernas läsning för att avgöra var…
Flickor läser bättre än pojkar – men undantag finns!
Bland eleverna i åk 8 och 9 finns en liten grupp som knappt uppnått den läsförmåga som motsvarar åk 3-nivån. Här finns fler flickor (8 procent) än pojkar (4 procent). Ett exempel på de osedda flickorna! Detta är ett av resultaten i denna rapport som består av…
Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
GRUNDSKOLAN klubbades 1962 i Sveriges Riksdag efter år av diskussioner och ett helt decennium av försöksverksamhet. 50 år senare är grundskolan självklar. Allas rätt till nio års grundutbildning har medfört en allmän kunskapshöjning och att grundläggande utbildningsklyftor jämnats ut under ett halvt sekel.
Trots…
”Resultatuppföljning, läskvalitet och skolutveckling” består av tre delar, som på olika sätt behandlar frågan om sambandet mellan läsförmåga och skolframgång för flickor och pojkar. Den första delen utgörs av en litteraturgenomgång. Den andra delen utgörs av en resultatuppföljning i en kommun. Den tredje…